במה נשים שונות מגברים?
זו שאלה שמעסיקה רבים וטובים ולא מאתמול. ברצוננו להאיר את הסוגיה מזווית שונה.
החיפוש אחר ההבדלים נובע בחלקו מהצורך להסביר את הבדלי המעמדות בין גברים לנשים.הבדלים המתבטאים ברמת הכנסה, כוח והשפעה, יוקרה ואלמנטים נוספים הנחשבים בעיני המין הגברי.
העיסוק בהבדלים בין המינים יכול להסביר את השוני הבא לידי ביטוי בתחומים הבאים:1. יכולות
2. תחומי עניין
3. תוקפנות והישגיות בקרב גברים ונטייה לגישור בקרב הנשים (השפעה הורמונלית).
4. לימודים
5. קריירה
מסתמנים שני כיווני מחקר עיקרים להבדלים בין המינים:1. על בסיס גורמים חברתיים - חינוכיים - תרבותיים.
2. על בסיס גורמים ביולוגים (גנים והורמונים).
שני הכיוונים לא חד משמעים במסקנות ובהסברים. כנראה שהאמת, כמו בכל תחום,עוברת איפה שהוא באמצע והתשובה היא בעצם שילוב של השניים.
בשנים האחרונות ניכר חוסר הייצוג של נשים בתחומי המדע והטכנולוגיה.
נשאלת השאלה מדוע?להלן מספר עובדות שנגזרו ממחקרים שנערכו בשלבים שונים של ההתפתחות הלימודית: בית ספר יסודי, תיכון ואוניברסיטה.
ביה"ס יסודי: רוב המחקרים מצביעים על :1. פער לטובת הבנים בתחום המדעים בעיקר במתמטיקה.
2. פער לטובת הבנות בהבנת הנקרא ובמקצועות מדעי הרוח.
3. פער לטובת הבנות ביחס חיובי למסגרת הבית ספרית.
4. פער "לטובת" הבנים בהתנהגות "אלימה".
במחקר הבין-לאומי להשוואת הישגים לימודיים במתמטיקה ובמדעים של תלמידי כיתות ח' Timss 1999)) שנערך בשנת 1999 השתתפו 38 מדינות.
ישראל ניצבת במקום ה-28 במתמטיקה ובמקום ה-26 במדעים . ב-4 מדינות בלבד היה פער מובהק בהישגים במתמטיקה בין הבנים לבנות לטובת הבנים - ישראל, איראן, צ'כיה ותוניסיה. במדינות אחרות בעולם אין פערים של ממש במתמטיקה ובמדעים, ובמקומות רבים לא קיים פער כלל.
בדו"ח הבינלאומי למתמטיקה (Timss 2003) הוצגו תנודות שחלו בהישגים במתמטיקה משנת 1995 ל- 2003 ומשנת 1999 ל- 2003, נקבע שרבים מהפערים אינם מובהקים סטטיסטית .
בישראל נרשמה עליה משמעותית בהישגי הבנות משנת 1999 ל- 2003 (33 נקודות ציון לעומת המחקר הקודם ב-1999).
זאת ועוד בשנת 2007 מגמת השיפור ניכרת אף בקרב המגזר הערבי ,הבנות השיגו ניקוד גבוה יותר ולפיכך הנושא הקוגנטיבי אינו רלוונטי.
נתונים אלו עולים בקנה אחד עם תוצאות מחקר נוסף (בבית הספר קלוג שבשיקגו שנעשה על- ידי פרופסור פאלה ספינזה) שבא לבחון האם יש השפעה תרבותית- חברתית על הצלחת בנות במתמטיקה. נמצא כי הפער הבין מגדרי ביכולות המתמטיות אינו קיים במדינות בהן יש לנשים שיוויון מלא במשאבים ובהזדמנויות.
בביה"ס תיכון:על פי למ''ס, שנתון סטטיסטי 2010, לוח 8.26. מתקבלת תמונה מעניינת לגבי הזכאים לבגרות במקצועות המוגברים. מכלל הנבחנים 73.2% הן בנות ואילו רק 62.9% הם בנים.)ראה http://www.cbs.gov.il/shnaton61/st08_26.pdf)
באוניברסיטה: מבין מקבלי התעודות 79.2% הן נשים.(ראה http://www.cbs.gov.il/publications09/tor_07/pdf/t05.pdf)
במדעי הרוח אחוז המסיימות הוא 69.7%, במדעי החברה 61.1%, משפטים 53%, רפואה 72.9%, מדעי הטבע ומתמטיקה 48.1%, חקלאות 56.3%, הנדסה ואדריכלות 28.7%
נתון בהחלט מרשים !!!
נראה כי נשים "בוחרות" פחות בתחומים הטכנולוגים, אבל ביחס למה? ולמי?. אולי בעצם הסיבה נעוצה בסדר עדיפות שונה של הגברים ביחס לנשים (כפי שמתברר במאמר של ביראונבאום ורזניק- 2007).
או כמו שעולה במאמר אחר, נשים בעלות יכולת מתמטית גבוהה בוחרות לעסוק בתחומים לא-מתמטיים ובחירה זו מתרחשת בעיקר במהלך ההתבגרות. (Ceci,Williams and Barnett. 2009).
"נשים ומדעים" כנראה קשור יותר לאופן שנשים מסתכלות על העולם, איך המציאות נתפסת בעיניהן. ואף יותר מכך סדר העדיפות של נשים כנראה קשור יותר לאינטראקציה חברתית עם הסובבים אותן ולא בהבנת העולם דרך זכוכית המגדלת של הפיזיקה והמדע.
ומה לגבי פרס נובל?
הביטוי החריף ביותר לכל הנאמר עד כאן הוא % הנשים בקבלת פרס נובל. מקבלות פרסי נובל:
* מתמטיקה:0, 0%
פיסיקה:2, 1.93%
כלכלה:1, 2.38%
כימיה:4, 3.92%
רפואה:10, 9.9%
ספרות:12, 11.65%
שלום:12, 13.18%
בהתבסס על העובדה שיותר נשים מסיימות תארים מתקדמים מגברים באופן תיאורטי היינו מצפים לייצוג "נשי" משמעותי בקבלת פרסי נובל,בפועל ההפך הוא הנכון.
* המורכב ממדליית פילדס, פרס קרפורדת פרס אבל, פרס קרל פרידריך גאוס, איחוד המתמטיקאים הבינלאומי והחברה הגרמנית למתמטיקה.
לסיכום,חשוב לכל אחד ואחת מאיתנו להכיר את המשמעות והסיבות האפשריות להבדלים בין המינים. כמו גם לכבד ולתת מקום להחלטות השונות הנובעות מראיית עולם שונה או/ו סדר עדיפות שונה וכדומה.לכולנו גברים ונשים כאחד מגיע שיוויון הזדמנויות ומשאבים יחד עם זאת בסופו של יום כל אחת ואחת מאיתנו יכולה לבחור ולהחליט באופן חופשי באיזה תחום היא בוחרת.
ואולי יותר ממה שצריך לדון בהבדלים בין המינים, יש צורך בדיון על ערכים, כבוד וקבלה הדדית של שני המגדרים באשר הם.
ו... מה אתם חושבים?
ביבליוגרפיה:
דר' לואן בריזנדיין. המוח הנשי.מטר 2008
S.Berenbaum & S.Resnick "The seeds of carrer choices: prenatal sex hormone effects on psychological sex differences" in:'Why aren't more woman in Science? Top researches Debate the evidence. S.Ceci and W.Williams. 2007 American Psychological Association 147-157
S.Ceci,W.Williams & S.Barnett "Woman's Underrepresentation in Science: Sociocultural and Biological Considerations"/ Psychological Bulletin 2009.vol.135:2 218-261
יפעת אלי-בלוט ודיאנה גילברט שותפות ב- "אבני דרך" avneiderech.y.d@gmail.com לקידום חברתי תעסוקתי.
מתמחות בקריירה,תעסוקה ולימודים.
יפעת אלי-בלוט בעלת B.Sc בתזונה קלינית ,MBA במנהל עסקים ו-Master Coach .
בעלת ניסיון רב בליווי אישי בבחירת מסלול לימודים ,ג'וב ראשון,תהליכי חיפוש עבודה,פיתוח וניהול קריירה,שינויים בקריירה.
לפרטים נוספים על יפעת | Crystalclear
דיאנה גילברט, בעלת MA בארכיאולוגיה, מורה דרך, מנתחת ומפתחת מערכות מידע ו-Master Coach.
בעלת נסיון רב באימון לצעירים (בחירת מסלול לימודים - קריירה) ובהעצמה אישית (חיבור והכרת האני לבחירות נכונות לחיים).