תרגיל :כללי עשה ואל תעשה באימון
כתבה :שמחה לוין,מנכ"לית כישורים
מהמומחיות המובילות בארץ לאימון
הקדמה
מאמנים טובים יודעים לזהות את המלכודות שיש להמנע מהם באימון מצד אחד ואת הטכניקות והכללים שיש לאמץ על מנת להגביר את האפקטיביות של האימון.
א. כללי אל תעשה: מלכודות שיש להימנע מהן.
לפניך רשימת מלכודות שיש להמנע מהם באימון .קרא אותם תחילה .
לאחר מכן קרא מצבים שונים באימון ונסה לנתח –באיזה מהמלכודות שתוארו כאן נפל המאמן.
1. מלכודת השאלה- תשובה
בתחילת תהליך האימון, קל להיקלע לדפוס שבו המאמן שואל שאלות קצרות ואינפורמטיביות והמתאמן עונה בתשובות קצרות. בקלות ניתן להיגרר לדפוס
זה, קיימים כמה היבטים שליליים לדפוס זה:
· המתאמן לומד לתת תשובות קצרות ופשוטות במקום תשובות מפורטות הדרושות לפי עקרונות הגישה המוטיבציונית.
· הדפוס מרמז על יחסי גומלין בין מומחה פעיל לבין מתאמן סביל.
שאלות פתוחות ושיטות הקשבה מועילות בעקיפת מלכודת השאלה- תשובה.
2. המלכודת של בחירת צד
כיצד מלכודת זו נוצרת? תסריט מוכר הוא שהמאמן מגלה מידע מסוים המצביע על קיומה של בעיה , אומר למאומן שיש לו בעיה חמורה וממליץ על נתיב פעולה מסוים.
המאמן במקרה זה בוחר כיוון פעולה מסוים ומנתב את המתאמן לבחור בנתיב פעולה זה.
3. מלכודת המומחה
מאמן נלהב ומיומן עשוי ליפול שלא בכוונה למלכודת המומחה ע" יצירת רושם שיש לו את כל התשובות. ההשפעה- דוחקת את המאומן לתפקיד פאסיבי שאינו עולה בקנה אחד עם הגישה המוטיבציונית- לתת למתאמנים לחקור ולפתור אמביוולנטיות בכוחות עצמם.
4.מלכודת התיוג
מאמנים ומתאמנים יכולים ליפול בקלות למלכודת התיוג האבחוני. חלקם מאמינים כי חשוב מאוד שהמטופל יקבל/ יודה באבחנה של המתאמן- "אתה אלכוהוליסט"/ "אתה במצב של הכחשה" וכדומה. כיוון שתוויות אלה נושאות עימן לעיתים קרובות סטיגמה, אין זה מפתיע שאנשים עם הערכה עצמית סבירה מתנגדים להם.
5.מלכודת ההתקדמות בטרם עת
התנגדות עשויה להתעורר אם המאומן והמאמן מעוניינים להתמקד בנושאים שונים. מאמנים רוצים לעיתים תכופות לחקור ולהתמקד במה שהם תופסים כבעיה של מאומן. המאומן עשוי לבוא עם חששות דוחקים יותר ולא להסכים לחשיבות שהמאמן מייחס ל"בעיה".
המלכודת במקרה הזה היא הניסיון החוזר של המאמן להביא את המאומן לשוחח שוב על מה שעפ"י תפיסת המאמן מהווה את הבעיה.
6.מלכודת האשמה
חשש של המאומן והתנגדות מפני האשמה. מי אשם בבעיה? אם סוגיה זו אינה מטופלת כהלכה זמן ואנרגיה עלולים להתבזבז על התגוננות שלא לצורך.
עכשיו לאחר שקראתם על כל סוגי המלכודות הינכם מתבקשים לקרוא את הדוגמאות הבאות ולזהות את סוג המלכודות בכל אחד מהמקרים הבאים.
חלק שני :כללי עשה באימון .
כשם שיש מלכודות שעלינו להמנע מהם יש טכניקות שעלינו כמאמנים לשלוט בהם על מנת לקדם את שפת השינוי באימון.
הינכם מתבקשים לענות על השאלות הבאות :
1.שאילת שאלות פתוחות
· שאלות שאינן מזמינות תשובות קצרות.
· זכרו כי הקו המנחה של הימנעות משאילת שלוש שאלות ברצף חל גם על שאלות פתוחות.
· הדפוס הכללי הוא לשאול שאלה פתוחה להגדיר את נושא החקירה ואז להמשיך בהקשבה משקפת.
2) הקשבה משקפת
תומס גורדון תיאר 12 סוגי תגובות שאינן הקשבה. גורדון מכנה תגובות אלה "מכשולים" כיוון שהן נוטות לעמוד בדרכו של האימון .
12 סוגי התגובות:
(1) ציווי, הנחיה או מתן פקודות.
(2) אזהרה, התרעה או איום.
(3) מתן עצה, הצעת הצעות או מתן פתרונות.
(4) שכנוע באמצעות היגיון או ויכוח.
(5) לומר לאנשים מה עליהם לעשות: הטפת מוסר.
(6) אי הסכמה, שיפוט, ביקורת או אשמה.
(7) הסכמה, אישור או שבחים.
(8) החדרת תחושת בושה, גיחוך או תיוג.
(9) פרשנות או ניתוח.
(10) הרתעה, הזדהות או נחמה.
(11) שאלת שאלות או חקירה.
(12) נסיגה, הסחת דעת, הומות או שינוי נושא השיחה.
3) חיזוק
חיזוק ישיר ותמיכה במאומן בתהליך האימון הנה דרך נוספת לבנית קשר וחיזוק החקירה הפתוחה.ניתן לעשות זאת באמצעות מחמאות או הצהרת הערכה והבנה.
"תודה שבאת היום בזמן","אני מעריך את הצעד הגדול שעשית כשבאת לכאן היום".
4.סיכום
שיטה נוספת שצריך להשתמש בה בתחילת ובמהלך התערבות הינה הסיכום.
ניתן להשתמש באמירות הסיכום כדי לקשר יחד ולחזק חומר שנידון במהלך המפגשים.
"אם כך התקף הלב הזה גרם לך לחוש באמת פגיע.אך מה שמדאיג אותך זה לא המוות אלא הנכות שעשויה להוות נטל על משפחתך".
5.הפקת שפת השינוי
שפת השינוי כוללת 4 קטגוריות כלליות:
1.זיהוי החסרונות של המצב הקיים.
2.זיהוי יתרונות השינוי
3.הבעת אמפטיה לגבי השינוי.
4.הבעת כוונה להשתנות.
6.חקירת מצבי קצה
כאשר נראה כי קיים רצון מועט לשינוי לעת עתה, דרך נוספת לעורר את שפת השינוי היא לבקש מהמתאמן לתאר את הצדדים הקיצוניים של חששותיו ולדמיין את ההשלכות הקיצוניות העלולות להתחולל.
לדוגמא :מה מטריד אותך מכל לגבי לחץ הדם הגבוה שלך לטווח הארוך ?".
7.להביט אחורה
לעיתים כדאי כחלק מעידוד שפת השינוי לבקש מהמתאמן לנסות ולהזכר בתקופה שלפני הופעת הבעיה ולהשוות תקופה זו למצבו בהווה.
מבט לאחור אל העבר מעלה לעיתים קרובות זיכרונות מתקופה שלפני הופעת הבעיות והדבר עשוי להדגיש את אי ההתאמה בין המצב בהווה לבין האפשרות לחיים טובים יותר.
לדוגמא:האם אתה זוכר תקופה שבה הכול היה טוב ויפה אצלך.מה השתנה?".
"איך נראו הדברים לפני שהתחלת לעשן ?איך היית אז?"
8.להביט קדימה
לעזור לאנשים לראות בעיני רוחם עתיד שונה –לבקש מהמתאמן לראות כיצד המצב עשוי להיות לאחר השינוי.
"אם תחליט לבצע את השינוי ,מה אתה מקווה שיהיה שונה בעתיד ?"
8.חקירת מטרות וערכים
חקר מטרות וערכים אלה מספק נקודות התיייסחות מסוימות שכנגדן ניתן להשוות את המצב הקיים.
שמחה לוין, מנכ"ל מכון כישורים-קישורים
http://www.kishurim-center.com/