כיום, עם עליתן של הרשתות החברתיות ופייסבוק בראשן, גדלו מאוד האפשרויות להנות משיווק ויראלי של עסקים או מותגים ! תחת הביטוי "שיווק ויראלי" ניתן לכלול צורות שיווק שונות וביניהן - שיווק חוויתי, שיווק מפה לאוזן, שיווק מבוסס המלצות חברים ועוד. המשותף לכולן היא שפעולת השיווק תעבור ותתפשט "כוירוס" ותגיע לרמות כיסוי וחשיפה גבוהות.
אם בעבר שיווק ויראלי דרש פשוטו במשמעו - העברת המסר מפה לאוזן, בין הלקוחות שנחשפו לשיווק ובין חבריהם - כיום, ניתן לעשות שימוש מושכל ברשתות החברתיות ובראשן פייסבוק - על מנת לקדם את המסר השיווקי ולגרום לו להתפשט בצורה ויראלית. לפעמים כל שדרוש הוא לחיצת "לייק" לפוסט הכולל מסר שיווקי - על מנת שכל החברים בפייסבוק ייחשפו למסר.
סוכנויות פרסום ושיווק רבות מפעילות את מיטב כשרונותיהם על מנת לייצר קמפיינים מקוריים שיובילו לשיווק ויראלי - ובדגש על קידום בפייסבוק של עסקים ומותגים. אין גבול ליצירתיות והפתרונות יכולים לנוע בין סרטונים מבדרים ומקוריים ובין אפליקציות אינטראקטיביות או תחרויות "לייקים" בהם נידרשים המשתמשים "לגייס את חבריהם" על מנת לבחור בהם בתחרות. כמובן שכל חבר שכזה נחשף אף הוא לתחרות ולמותג - ובכך נוצרת הויראליות.
יחד עם זאת - קיימים גם אתגרים וקשיים בשיטות השיווק הויראלי ופעולות קידום ברשתות חברתיות שצויינו עד כה וביניהם:
• 1. הצורך לחדש , להיות מקוריף ולרגש את הלקוחות בכל קמפיין וקמפיין
• 2. הצורך להשקיע משאבים רבים על מנת לייצר תכנים (כגון סרטוני וידאו) או לתכנת אפליקציות פייסבוק ייחודיות לקמפיין.
• 3. לעיתים - הקשר הנוצר עם הלקוחות הפוטניציאליים הינו קשר מקרי/קצר טווח בלבד. אותם לקוחות פוטנציאליים ניהיים "חברים של המותג" רק לשם הפקת התועלת המיידית בקמפיין (כגון פרסים בתחרויות) ואין להם בהכרח קשר למותג או מוטיתיה להשאר נאמן אליו בהמשך.
גישה חדשה התופסת תאוצה - מנצלת את הלקוחות הקיימים לבית העסק או למותג, ומאפשרת להם להיות "שגרירים של המותג". גישה זו גרוסת כי לקוח שהפיק תועלת מהמותג או נהנה בהביקור והשירות בבית העסק - הינו איש המכירות האידאלי וישווק את העסק לחבריו בדמות המלצת חברים או שיווק מפה לאוזן. בכך אין כל חדש - אולם אם נרתום את הרשתות החברתיות ופייסבוק בראשן לגישה זו - נוכל למנף את האפקטיביות השיווקית באופן משמעותי.
כלים ופתרונות חדשים בשוק - מאפשרים לבתי עסק או למותגים להפוך את לקוחותיהם ל"שגרירים בפייסבוק" - בכך שהם מאפשרים ללקוחות לשתף את חווית הביקו בבית העסק או חווית החיכוך עם המותג, עם חבריהם בפייסבוק. אחת הגישות המובילות בתחום כוללת צילום של הלקוחות בבית העסק או בפעילות שיווק חוויתי של המותג - כאשר כל לקוח (או מבקר בפעילות) מקבל אלבום חוויתי אישי לשיתוף עם חבריו בפייסבוק. הפתרונות המובילים בשוק מאפשרים לבצע קידום בפייסבוק של חווית לקוחות גם עבור מאות ואלפי לקוחות ביום - וזאת בעלויות נמוכות ותלויות תוצאות.
שיווק ויראלי בפייסבוק - ויצירת המלצת לקוחות מפה לאוזן - הינם בהישג ידם של כל בעל עסק, מנהל שיווק או מפרסם בפייסבוק - בזכות פתרונות אלו !
איתן חפץ מנכ"ל - פיקטוגו בע"מ www.pic2go.com http://www.facebook.com/Pic2go