על משמעותם של כלי הניהול ומיומנויות הניהול ועל דרכי הקנייתם
א. רקע - באיזו מציאות מתרחש כיום המעשה הניהולי?
המציאות הנוכחית כופה על הניהול המודרני "תנאי מחיה" מסובכים בהיותה "כאותית" ומשתנה ללא הרף.
כבר נאמר שהדבר הקבוע ביותר במאה ה- 21 יהיה השינוי, מה שמטיל את הניהול לסבך של מצוקות ואתגרים.
המנהל, אותה דמות סמכותית וכמעט מיתולוגית מן העבר, משנה מהותית את תפקודו וברוב המקרים הוא אמור לנווט מערכות של משאבי אנוש וידע הנמצאים ברמת בקיאות גבוהה משלו. (ולפיכך אוהבים להגדיר את המנהל מהדור החדש בתור "מומחה למומחים").
עם זאת עדיין מוטל עליו לשרטט את מתאר החזון של הארגון (או של הגוף שבראשו הוא עומד בתוך הארגון), וליצור תנאי פעילות אופטימליים שיאפשרו מיצוי מירבי של הפוטנציאל האינטלקטואלי והטכנולוגי המצוי במערכת שאותה הוא מנהל.
זוהי כאמור משימה כבדה ומורכבת, רצופת קשיים ומכשולים לרוב, אך גם מאתגרת מאד ומציבה רף גבוה של התנאים להצלחה.
ב. כלים ומיומנויות ניהול - איך מקנים אותם?
האסכולה הניהולית המעודכנת מכירה בחשיבותם של כלי הניהול ומדגישה את ערכן של מיומנויות הניהול, כמנופים אפשריים לנווט בתנאי הסביבה המורכבים.
בין הכלים הללו יש למנות את המפורטים להלן:
פיתוח אופקים ניהוליים ויכולת הצבת חזון.
תהליכים מובנים ורציונליים של קבלת החלטות.
כלי פיקוח, מעקב ובקרה משוכללים ואמינים.
יכולת התמודדות עם כישלונות ונכונות להודות בהם.
יכולת הפקת לקחים ויישומם בזמן אמת.
תכנון וניהול נכונים של משאבי הזמן.
ניהול מעצים של המשאב האנושי.
ניהול מושכל של משאבי הידע והניסיון.
ניהול יעיל של פורומים ניהוליים לסוגיהם.
הפעלה יעילה ומושכלת של מומחים ויועצים פנימיים וחיצוניים.
בעיקר אמורים הדברים לגבי אלה שצמחו לתפקידי הניהול מתחומי ידע אחרים, וחרף העובדה שהם בעלי שם ומוניטין בתחום התמחותם, דווקא החוליה הניהולית היא החלשה בשרשרת הפעילות שלהם.
אם נניח שמרגע התמנותם לתפקיד ניהולי, יהיה מבחנם העיקרי בתחום הניהול, יובן מאליו הצורך הדחוף והחיוני להקנות להם שלושה מרכיבים בתחום הכלים הניהוליים: תשתית של ידע, דפוסים של גישה, ומערכת מוגדרת של מיומנויות.
מטרות אלה ניתנות להשגה במערך מתוכנן ומובנה של פעילות הדרכתית, האמורה להיות הן "אוניברסלית" והן מותאמת לארגון הספציפי.
בנוסף, חייבת ההדרכה להיבנות על פלטפורמה "דיאלוגית", המדגישה את שיתופם הפעיל של המודרכים בתהליך הלמידה וההפנמה, בהבאת דוגמאות רבות מחיי היום-יום ומן "השטח", ובמתן זמן נאות לליבון דרכי היישום של העקרונות והכלים שנלמדו בעבודה השוטפת.
שיטה זו מאפשרת לנצל את הידע והיכולות האגורים בקרב המנהלים המודרכים, ולגבש את הניסיון העתיר שלהם לכלל קודקס קולקטיבי שיבטיח הימנעות משגיאות שכיחות שאירעו בעבר ולימוד שוטף של לקחים כמהלך נורמטיבי במערכת.
בשלב הבא אמורה ההדרכה להתמקד בהקניית המיומנויות הדרושות תוך שימוש בטכניקות ובמתודולוגיות שיבטיחו הן את השגת התובנות הדרושות
והן את יכולת השימוש בחומר שנלמד ותורגל.
והערה אחרונה: בעידן השימוש הנרחב בתקשורת מחשבים ניתן לשלב בתהליכים שצויינו גם אלמנטים של "למידה מרחוק", אם בשלב של קריאה מוקדמת של חומר רקע,
אם בתגובה על תרחישים או התמודדות עם סוגיות מורכבות ופתרון תרגילים,
ואם בהתייחסות לשאילתות שתעלינה בין מפגשי ההדרכה או בעקבותיהם.
בעל תואר שני במינהל עסקים ובחינוך. עוסק במתן ייעוץ אסטרטגי ושיווקי לחברות, ארגונים, גופים ממשלתיים ועירוניים, מוסדות ללא כוונות רווח.
מתמחה בפיתוח והשבחה של צוותי מכירות ודרכים ייחודיות לתגמולם.
בעל התמחות מיוחדת בשיווק לגיל המבוגר ובסוגיות איכות החיים בגיל הזהב.
מרצה באוניברסיטת תל אביב ובמכללה האקדמית נתניה.
מתמחה בפיתוח והשבחה של צוותי מכירות ודרכים ייחודיות לתגמולם.
בעל התמחות מיוחדת בשיווק לגיל המבוגר ובסוגיות איכות החיים בגיל הזהב.
מרצה באוניברסיטת תל אביב ובמכללה האקדמית נתניה.