דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דר' ירון זיו על שילוב כלים אימוניים בעבודה קבוצתית 

מאת    [ 24/01/2011 ]

מילים במאמר: 705   [ נצפה 2950 פעמים ]

כותרת העל שמביאה אדם לבחור ולהשתתף בעבודה קבוצתית, ו/או יעוץ ו/או טיפול
פרטני מושתת על ההנחה שבסופו של תהליך תתורגם המודעות העצמית הנרכשת דרך
מסגרות אלו לידי יישום בחיי היומיום.

המשתתף בתוך קבוצה היה רוצה לחוש בשינוי מהותי וממשי אשר מתבטא במהלך
שגרת היומיום. הסיטואציה בה נרכשת מודעות קבוצתית אך איננה מיושמת בפועל דרך
שינוי התנהגותי מייצרת תסכול רב ותחושת אכזבה או כישלון.
מובא ע"י דר'
ירון זיו

הנחת המוצא הראשונית מניחה כי לאדם קיימים כלים מספיקים ליישם מודעות זו לשינוי
התנהגותי. התבוננות מעמיקה בתהליכי הנפש תראה שלא כך הדבר. מודעות לחוד ושינוי
לחוד. פער זה בין המודעות לשינוי הוביל ליצירת מקצוע חדש אשר מתרגם מודעות
לתוצאה, והוא מקצוע האימון האישי. תכליתו של האימון האישי, בהיותו ממוקד תוצאות,
דהיינו, ניתן למדידה ולהערכה מדוייקת ביישום תובנות ומראות.

אימון אישי עוסק מעט מאוד בעבר. הדגש הוא על ההווה והמטרה היא שיפור ההתנהגות
וההתנהלות של המתאמן בהווה ובניית העתיד.מכאן שתכליתו של האימון היא הצלחתו של
המתאמן בהתמודדות עם מצבים שהוא פוגש במציאות של חייו. מטרות האימון האישי לתת
ביד המתאמן "ארגז כלים" שיעזור לו לבצע בהצלחה את המשימות שנטל על עצמו כך שיגיע
לשינוי ולמימוש עצמי במסלולם ובמסגרת שהוא עצמו בחר לפעול בהם.

האימון האישי אינו תהליך אינסופי. מראש נקבעת לו מסגרת זמן, שהיא בערך שתים עשרה
פגישות אישיות עם המאמן. סוגי האימון הניתנים הם בתחום האישי, הבינאישי, במשפחה,
בקבילה וכן בתחום הקריירה והעיסוק של הבונה וכד'.

תהליך האימון המושתת על מפגשים פרטניים בין מאמן למאומן, בנוי על יצירת מערכת
ערכים וחסמים המסייעת למאומן לפתח מודעות טובה יותר עבור התנהגויותיו, מטרותיו,
חזונו, והחסמים למימושו. בשנים האחרונות נוצר מודל שמהווה מעין יצירת כלאיים בין
תהליך האימון האישי ובין העבודה הקבוצתית המקובלת. אם בעבודה קבוצתית מטרת
העל היא הרחבת המודעות העצמית והבנה מעמיקה יותר של תהליכים בינאישיים ותוך
אישיים המתרחשים בתוך קבוצה, הרי לעבודה אימונית בתוך מסגרת קבוצתית ישנן מטרות
מוגדרות וממוקדות יותר הניתנות למדידה מעצם היותו תהליך האימון תהליך ממוקד תוצאות.

המנחה/מאמן בעבודה קבוצתית משתמש בחברי הקבוצה כסייעים עבור משתתף יחיד
בתוך הקבוצה לתהליך הגדרת המטרות, בניית היעדים, מציאת הערכים וזיהוי החסמים. הקבוצה
מהווה מעין אקו והד לתהליכי חשיבה, זיהוי, מיקוד ויישום. משתתף בקבוצה פורש בפני חברי
הקבוצה את סיפור חייו האישי, את מיקומו על פני ציר הזמן ואת חזונו, דהיינו, יצירת היעדים
אליהם הוא רוצה להגיע. בנקודה זו חשוב להזכיר פעם נוספת את הרציונל העומד מאחורי תהליך
האימון בשונה מטיפול ויעוץ. הנחת המוצא הבסיסית היא המתאמן, הוא המומחה הגדול עבור
חייו. דהיינו, הפתרונות, המטרות, הזיהוי והמיקוד בא מתוך המתאמן עצמו ולא על ידי גורם אחר.
לא המאמן מפרש עבור המאומן את התנהגויותיו, בשונה מטיפול בו המטפל משקף למטופל
גורמים בלתי ידועים ומודחקים המניעים את התנהגותו בהווה. המאמן הוא מעין המראיין הנצחי
השואל שאלות, הנקראות בשפת האימון "שאלות עוצמה", שאלות המעוררות חשיבה והתבוננות
ומסייעות למאומן למצוא תשובות עליהן מתוך עצמו. הבחנה ברורה זו בין טיפול, יעוץ ואימון
היא זו שמכתיבה את המבנה השונה בה מתנהלת עבודה בקבוצות מתוך תפיסה אימונית, הקבוצה
מהווה כמלווה חברתי המשמש רחם בלתי שיפוטי, מזין ותומך לקשיים אותם מביא המשתתף
בתוך הקבוצה. הרבה מהבעיות המועלות קשורות לבעיות חברתיות וליצירת קשר בינאישי.
בעיות המקבלות את התרונן בצורה הטובה ביותר במסגרת קבוצתית ששום מערך פרטני לא יוכל
לספק באותה עוצמה. ההד אותו נותנים חברי הקבוצה במחשבות השונות, במשובים
לקשיים ולבעיות אותם מעלה המשתתף, מסייעים למאומן לזכות בצורה יעילה יותר את הערכים
מהם הוא , את הבהירות או חוסר הבהירות של היעדים אותם הוא מציב ואת החסמים להצלחה
המעכבים אותו למימוש יעדים אלו.
(לקריאת מאמרים נוספים-דר' ירון זיו)

אלפרד אדלר

אלפרד אדלר, טבע את המושג "זיקה חברתית" כרעיון בסיסי בעבודתו הטיפולית. אדלר
מגדיר "זיקה חברתית" כיכולת לראות בעיני האחר, לשמוע באוזני האחר ולהרגיש בלבו של האחר.
דוגמא מוחשית אשר מראה את יישום הכלים האימוניים לתוך עבודה קבוצתית, נוכל לראות במבנה
העבודה בקבוצות המתנהלות במכון "מעגלים" המיצג תפיסה אדלרינית זו. דר' נירה כפיר {1976},
מנהלת המכון מניחה כי קיימות שלוש קבוצות עימן אנו נפגשים ובתוכן אנו פועלים בחיינו : קבוצת
הסמכות, קבוצת השווים וקבוצת האנשים התלויים בנו. תפקוד יעיל בקבוצות אלו מאפשר לאדם
לפתח את תחושת השייכות והרווחה, רק אדם בעל מיומנויות חברתיות והלימות, יכול להתפנות אל
הזולת וליצור את "הזיקה החברתית" עליה מבסס אלפרד אדלר את תפיסתו המרכזית.

רכישת מיומנויות חברתיות לכיוון "הזולתיות" מהווה את הרציונל למבנה הקבוצה שדר'
כפיר פתחה. הקבוצות הטרוגניות במיוחד, מאחר שעובדים בהן על סוציאליזציה. ההרכב
ההטרוגני מזמן מפגש עם השווים

ד"ר ירון זיו - מייסד ומנהל מקצועי מרכז "מעוף" להתפתחות אישית, מחבר הספר "מסע קבוצתי". .
ד"ר לפסיכולוגיה קלינית (Newport University)
עובד סוציאלי (Yeshiva University,MSW)
יועץ ארגוני,(Polythecnic University, M.Sc )
עמית מחקר ומדריך במכון אלברט אליס בניו-יורק לתרפיה רציונלית אמוטיבית REBT
מטפל מוסמך בגישת הגשטלט מטעם מכון הגשטלט בקליבלנד אוהיו,
מטפל קוגניטיבי -התנהגותי מוסמך מטעם אוניברסיטת תל-אביב
לפרטים נוספים:
ירון זיו




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשיבות היוגה לאיזון אורח חיים יושבני  -  מאת: מיכל פן מומחה
היתרונות של עיצוב בית בצורת L -  מאת: פיטר קלייזמר מומחה
לגלות, לטפח, להצליח: חשיבות מימוש פוטנציאל הכישרון לילדים עם צרכים מיוחדים -  מאת: עמית קניגשטיין מומחה
המדריך לניהול כלכלת משק בית עם טיפים ועצות לניהול תקציב -  מאת: נדב טל מומחה
חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים.. תחשבו שוב -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב