איך מפילים בפח את ה"גורם האנושי" ?— מאת רוני דן
לאחרונה "התבשרנו" על חידושים בשימוש בתשתיות השונות. המדובר בשינוי המהירות המותרת בכבישים שונים בארץ ועל פתיחת כביש אגרה חדש, כביש מס' 1.
מדובר בשני מהלכים אשר לכאורה לא פוגעים בבטיחותנו , משתמשי הדרך ויש האומרים כי הם תורמים לבטיחותנו. אך האם באמת כך הדבר??
ההגדרה "משתמשי הדרך" כוללת בעצם את כלל המשתמשים וביניהם ,בין היתר, כלי רכב דו גלגלי למיניהם וסוגיהם. הבה ונבחן לרגע מה השתנה ברמת הבטיחות של כלי רכב אלו.
כביש אגרה מס'1 עם סיום העבודות בכביש ופתיחת כביש האגרה החדש, הסתבר להפתעתי הגמורה כי בכביש הציבורי מדרום לצפון, הכולל 3 נתיבים, קצת לפני מחלף קיבוץ גלויות, קיים קטע דרך של עשרות מטרים ללא שוליים . מדגיש: כביש מהיר ללא שוליים .פשוט "לקחו" את השוליים לטובת כביש האגרה. לנסיעה בכביש ללא שוליים סיכונים רבים והבולט שבהם הוא שבכל יום מאות אופנועים וקטנועים מזגזגים בקטע דרך זה בין השול לנתיב הימני. מאות ביום!!!
החלק העצוב בסיפור זה הוא שכנראה שלקטע דרך זה תהיה תרומה לסטטיסטיקת הנפגעים, החלק העצוב יותר הוא שהמסקנה הגורפת תהיה "שהגורם האנושי" אשם....
העלאת המהירות המותרת בכבישים בין עירוניים יתכן שכל מה שנאמר ונכתב על ההשפעה הזניחה של העלאת המהירות על הבטיחות נכון ברוב המקרים, אך היתכן ובכביש בו מותר לנסוע במהירות של 90-110 קמ"ש ינועו זה לצד זה רכב פרטי , משאית וכלי רכב איטי כגון אופניים?
בדרך מהירה מוצב לרוב תמרור (ב-53) האוסר כניסת כלי רכב איטיים והנה נוספו לנו דרכים בין עירוניות שמתנהגים בהם "כאילו" זו דרך מהירה...
אך הבעיה אינה רק מהירות הנסיעה..בכבישים אלו כמו בדרך מהירה יש מחלפים הכוללים נתיבי האטה / פניה, לעיתים מדובר בשני נתיבים כאלו. משמעות הדבר היא כי רכב איטי בין אם המדובר בטרקטור או באופניים נוסעים עשרות מטרים כשמשני צידיהם נעים כלי רכב במהירות גבוהה...
קיימים עשרות מחלפים כאלו , עשרות מקומות בהם כלי רכב איטיים באשר הם עוברים כמה שניות של פחד. רק שלפעמים במקום כמה שניות של פחד הם מקבלים כאב אין סופי..
סרטון הממחיש את הסכנה בכביש ללא שול
זו ממש לא בעיה להפיל בפח את ה"גורם האנושי ..."
כדי לשפר את רמת הבטיחות, אנו נדרשים לבצע ניהול סיכונים מקצועי ותחקירים בטיחותיים במטרה לאתר את המקומות המסוכנים ולמזער את הסיכון הטמון בהם. לא יתכן מצב, בו יהרסו חייו של רוכב דו גלגלי ויהרסו חייו של נהג רכב פוגע, עקב כשל בתשתית (או בניהול התשתית) ולא יתכן מצב בו אנו אפילו לא מסוגלים להצביע על מקור הבעיה !!!