המונח "זכיינות" נעשה שימוש על מנת לתאר צורות שונות של קשרים עסקיים, לרבות רישוי מפיץ, והסדרי הסוכנות. השימוש הפופולרי יותר של המונח שקמה מן ההתפתחות של מה שמכונה "עיצוב עסקי הזכיינות."
פורמט עסקי הזכיינות היא מתן רשות על ידי אדם אחד "הזכיין" המזכה את הזכיין לסחור תחת סימן המסחר שם / הסחר של הזיכיון.
בנוסף, הזכיין יכול וצריך לעשות שימוש החבילה כולה על ההצעה, אימון כלומר את כל האלמנטים הדרושים כדי להקים אדם בעבר מאומנת בעסק וכדי להפעיל אותו עם תמיכה וסיוע מתמשך על בסיס קבוע מראש.
הזכיינות מוסיפה ערך ניכר כלומר הזדמנות עסקית - הזכיין משקיעה בנכס, בו הוא / היא יכולה לצמוח באמצעות עבודה קשה לו או לה וחריצות. זה להימכר וניתן להעברה, במסגרת תנאי ההסכם הזכיינית ואם להשקיע בזכיינות טובה.
זכיינות - מי שולט?
שקע כל העסק הוא בבעלות הזכיין. עם זאת, הזיכיון שומר על השליטה על האופן שבו המוצרים והשירותים המשווקים ונמכרים, בקרות על איכות וסטנדרטים של העסק.
עלות השלכות?
הזכיין יקבל תשלום ראשוני של הזן, שישולמו מראש, יחד עם מתמשך השירות דמי ניהול - מבוסס בדרך כלל על אחוז מהמחזור השנתי או סימן עליות על חומרים מתכלים. בתמורה, הזכיין יהיה חיב לתמוך ברשת הזכיינית, בעיקר עם הדרכה, פיתוח מוצר, פרסום, פעילויות קידום מכירות עם מגוון מומחים של שירותי ניהול.