הכוח והעוצמה הנשית הינן עובדות קיימות ללא עוררין.
הדמויות הנשיות במלוא עוצמתן מתגלות לנגד עינינו בסיפורים השונים.
הנשים הן אלו המגלות תושייה ונלחמות למען משפחתן ואמונתן בכל מחיר.
הראשונה - שרה אימנו,שלא יכלה לשאת את העובדה כי לא תוכל להעניק לבעלה צאצא,מוחלת על כבודה,ומעניקה את שפחתה הגר לאברהם.
שרה גילתה רגישות רבה לצרכיו ורגשותיו של אישה במחיר רווחתה וכבודה שנרמס
(שותף סמוי לרמיסתה היה אברהם...).
הדמות השנייה - רבקה,קידמה בדרכים שונות את קידומו של בנה יעקב,תוך שימוש בתחבולות ובאסטרטגיות מגוונות להוביל את בנה המועדף לקבלת הברכה והבכורה.
מתעוררת השאלה בדבר מידת כשרותן ואמינותן של הדרכים בהן השתמשה –האם כל האמצעים והדרכים כשרות ומקדשות את המטרה ???
יוכבד – אימו של משה רבנו ואחותו מרים,הן אלו שהצליחו לשמור על משה בחיים.
בזכות תושייתה של אימו וראייתה לטווח הרחוק,תכננה את כל מהלכיה בקפידה עד לפרט האחרון.ומי שנצחה על הביצוע המושלם הייתה האחות.היא ולא אחרת!
דבורה הנביאה,יעל אשת חבר הקיני,רחב,דלילה-והדוגמאות רבות! בכל אחת ואחת מהן מתגלה עוצמה נשית.
בכל סיפור מתגלה עולם ומלואו של אישה,המנצלת את כישוריה הנשים ותכונותיה לביצוע מהלכים אשר הגברים לא היו מעלים על דעתם לבצעם אפילו במחשבתם !!!
אנו הנשים גדלות ומחונכות על ברכי ההיסטוריה היהודית והכוח הנשי במלוא עוצמתו !
האישה נתפשת כיישות עוצמתית שראייתה שונה מראיית הגבר.
האישה ביכולתה לצפות ממעוף הציפור על תהליכים העתידים להגיע ולהילחם בכל כוחה ואפשרויותיה להשגת מטרותיה.
העידן הפוסט מודרני והשינויים החברתיים שהתרחשו במעמד האישה וזכויותיה,פתח צוהר למימוש והגשמה עצמית בקרב הנשים.
בעידן הפוסט-מודרני ביכולתן של הנשים להשמיע קולן ולהשפיע.
באפשרותן לעסוק בכל משלח-יד ולבצע כל משימה באשר היא.
האישה היום שואפת להגשים את עצמה. היא שואפת לממש את יכולותיה ולתת דרור למאוויה. היא אינה מסתפקת בלהיות רעיה ואם לילדיה.
רואים אנו נשים המגיעות לעמדות מפתח ולתפקידים בכירים.מגע אישה באירגון שונה בתכלית ממגע ומניהול יד גברית . אולם,האישה תמיד נבחנת וצריכה להוכיח את עצמה ואת כישרונותיה -שלא בכדי הגיעה לעמדה המיוחלת והנכספת.
הנשים,כיום, נמצאות בכל מגזר תעסוקתי אפשרי.הדלת פתוחה בפניהן בהתאם ליכולתן ולכישוריהן.
אולם אליה וקוץ בה.
לשם השגת מטרותיהן הן צריכות להשקיע מעל ומעבר למצופה ולעיתים משלמות הנשים מחיר כבד מאוד בדרך למימוש עצמיותן.
נפתחה הדלת ,אולם אין מי שיתמוך כראוי באם העובדת,היוצאת לפרנסתה ולמימוש עצמאותה. האישה נזקקת לרשת תמיכה משפחתית,רגשית וחברתית כדי להצליח: בעל תומך,מפרגן ועוזר,משפחה מורחבת שבאפשרותה להושיט-יד וכתף תומכת בעת הצורך,נותני שירות לתיפעול יומיומי של הבית...
אם אין ברשות האישה רשת חברתית ומשפחתית תומכת,הרי שהיא אינה יכולה לממש את יכולותיה ושאיפותיה,ולעיתים חווה תחושת תסכול על אי יכולתה להצליח.יתרה מכך,היא מנחילה לילדיה תחושות של אי-סיפוק עצמי וחוסר יכולת למימוש יכולות וכישרונות.
מערכת החינוך והרווחה צריכות לתת את הדעת על העובדה ,שאם מטרתנו היא שנגדל דור עצמאי ,חושב והמממש את מירב הפוטנציאל החבוי בו - מחובתן להשקיע ולתמוך באמהות הללו המהוות דוגמה לחיקוי ומודל לעתיד.
אין ספק שהפתרון לכך אינו פשוט כלל וכלל.
מתעורר הצורך בהקמת מערך תמיכה לנשים במקומות התעסוקה,מסגרת חינוכית-טיפולית התומכת בפעוטות ,מעין פעוטון עובדים.ע"י כך יכולה האישה להיות וודאית כי ילדה נמצא בידיים נאמנות (ובקרבתה),בזמן שהיא ממלאת את תפקידיה ושאיפותיה המקצועיות.
שכרה של האישה העובדת נמוך היחס לשכר הגבר העובד באותה משרה(מחקרים רבים הצביעו על כך),ומאחר שהאישה נתפסת כמפרנסת שנייה,מופנה כלפיה הדרישה החברתית והמשפחתית לדאוג לרווחת ילדיה בעת הצורך.במידה שילדיה חולים,היא זו שנעדרת מעבודתה כדי לטפל ולתת מענה למשפחה בזמן שהגבר ממשיך בעבודתו הוא.
אם שכר הנשים יושווה לשכר הגברים במשק ,יוכלו בני הזוג להתחלק בחובותיהם כלפי בני משפחתם בעת הצורך.שניהם נמצאים באותו מעמד תעסוקתי מבחינת מפרנסים בקן המשפחתי.
אין עוררין על כך שיש צורך בשינוי בתפיסת העולם של העומדים בראש מערכת החינוך והרווחה.
השינוי יוכל להתרחש אם נשריש בפני צאצאינו את שוויון הזכויות ושוויון ההזדמנויות.גם לאישה וגם לגבר קיימת הזכות למימוש עצמי!
אין מין אחד המועדף על פני השני.לשני המינים אמורה להיות נקודת זינוק דומה ואפשרויות זהות לקידום ולהתפתחות אישית.
אף אנו הנשים צריכות להיות החלטיות ולעמוד על זכותנו לקבל את המגיע לנו בזכות-ולא בחד!
אנו המודל אליו נושאות עיניהן בנותינו ותלמידותינו.
בכוחנו הנשים לשנות !!!
אסנת אליתים-סיני בת ל...,אחות ל...,רעיה,אם לחמישה,מורה ומחנכת ,בעלת תואר ראשון בחינוך מיוחד וסטודנטית ללימודי תואר שני בלימודי משפחה במכללה למנהל בראשל"צ