חינוך או אילוף?
המושג "חינוך" בהקשר לכלב בעצם לא נכון, וזאת מפני שחינוך פירושו הקניית "ערכים" זאת אומרת שהמחונך בעצמו יקבל דעה זהה למחנך, מה שאין כן באילוף שפירושו בצע פקודה זאת מבלי להבין מדוע . וכמובן צריך לדעת שכלב לעולם לא יקבל דעה זהה לאדם, כי הוא לא מבין את מהות המילים, ודרך המחשבה שלא מוגבלת מאד לעומתו, אנו "נחנך" אותו בעזרת מערכת התניות, שבמאמר אחר אפרט את מהותו.
התפחות חברתית
חינוך הגור מתחיל עוד מתקופת הינקות ע"י האם וממשיך לתקופה בה הוא שוהה עם אחיו הגורים עד שהוא מגיע אלינו הביתה להמשך חינוכו ועד אילופו.
למשל, האם נושכת אותו כאשר הוא מכאיב לה ביניקה וכן אם הוא רוצה לאכול מצלחת האוכל שלה, כך מבין הגור שיש חוקים במשפחה.
בהמשך הוא משחק עם אחיו הגורים ולומד את ההיררכיה המשפחתית, מי שחזק יותר אוכל ראשון וכדו'.
חשוב שלא לקחת את הגור מחיק אימו לפני גיל שבעה שבועות שכן בהם הוא לומד את רוב היחסים שבין כלבים, איך נכנעים, איך שולטים, איך מזמינים למשחק, איך משחקים וכו'.
גם להוציא את הגור אחרי גיל זה לא מומלץ, מכיוון שאחד הגורים יתפוס מנהיגות וידכא את שאר הגורים והאופי שלהם עלול להיפגע ובנוסף הגור עלול לפתח תלות מוגזמת באם.
בחירת גזע מתאים
בחירת סוג הכלב לעיתים גורם מהווה גורם מכריע ל"איכות החיים" בביתינו, ככלל כל הגורים חמודים ובשלב זה הבעיות איתם כמעט זהות וכמובן עם אילוף נכון ניתן לפתור אותן,אך מהר מאד מגיל 5 חודשים בערך האופי והגודל של הכלב מקבלים צורה ותוקף, ואז "מכים על חטא" מה שהיה חמודי הפך ל"טירקס ענק" "משיר ים של שיער" תוקפני או כל דבר שלא העלינו על דעתינו ולא לקחנו בחשבון שנצטרך להתמודד איתו, ואז קשה מאד לטפל בו, הבית קטן וכו' וכו'...
מה לעשות?! למסור אותו?! נו, טוב, אם הצלחנו מה טוב ואם לא?!!לכווץ אותו אי אפשר , יוצא איפה או שהוא ישלח לצער בעלי חיים או להמשיך לסבול...
הגור הגיע הביתה...
בשלב הראשון הגור מהסס לבצע את מעלליו, מקום חדש מתנהגים יפה...:-)
אבל אחרי עשרים וארבע שעות אנו רואים איך "יצא המרצע מן השק" מליקוקים נעימים מגיע הגור לקפיצות ונשיכות ללא הרף, משם לנשיכת כל חפץ בבית וכמובן צרכים בכל פינה...
באותה העת עלינו לחנך את הגור בעקביות ובנחישות עד התוצאה הרצויה. בשלב זה אין פקודות ספציפיות, אלא יותר מה לא לעשות כמו לא לנשוך, לקפוץ, ליילל, לעשות צרכים בבית, לעלות על שולחנות, וכיד הדמיון הטובה.
מניעת הרס
הגור אוהב וצריך לשחק עם פיו, בשל כך אנו צריכים לספק לגור אביזרי גירוי מיוחדים לגורים כעצמות עור דחוס פונפונים וכדו' על מנת שהבית ישאר שלם...(-:
לעולם לא נשחק עם הגור בשום שלב עם ידינו בפיו, הגור לעומת זאת ישמח מאד "ללעוס" ידיים, אנו לא נמנע ממנו לשחק עימנו, אך נפנה את יצר הנשיכה לחפץ רך שבצידו האחד אנחנו מחזיקים ובצידו השני פיו של הגור, נמשוך בעדינות וניתן לו "להתפרק עליו".
הכשרת הכלב לאילוף
לפני שהוא יתיאש מהמשחק, ניקח את החפץ ממנו,ונשים אותו במקום אשר נראה לגור אך איננו יכול להגיע אליו, הגור יזכה לשחק במשחק לפני אכילה, לפני טיול, ובטיול עצמו בלבד. בדרך זו אנו ניצור קשר בין המשחק לבין שאר הדברים שהוא נהנה מהם כאכילה ויציאה לטיול. כעבור כחודש הגור יאהב את המשחק עד שיהיה מוכן לעשות כל דבר בעבורו, זהו בעצם גם שלב ראשון בהכשרת גור לאילוף מתקדם בהמשך חייו. https://www.dogstrainer.webs.com
"מאיר המאלף" כלבן ומאלף כלבים מוסמך מטעם צה"ל. למד שיטות אילוף מתקדם לכלבי עבודה K9 (שוצהונד) בהכשרה בינלאומית מארה"ב.
בעל 18 שנות ניסיון בפתרון בעיות התנהגות, אילוף לסרטים, ליווי והגנה אישית, משמעת, והכל ברמה הגבוהה ביותר! חיבר ספר "חוויה של אילוף" https://www.dogstrainer.webs.com