תלמידים רבים שואלים אותי: "מה אני צריך בחיים מתמטיקה - מה יעזור לי בעתיד אם אדע כיצד למצוא משוואת משיק לפונקציה או איזושהי הוכחה בגיאומטריה ?"
למען האמת, שאלה זו יכולה להישאל ביחס למקצועות רבים נוספים. מכיוון שאני עוסק בהוראת מתמטיקה אתייחס בעיקר למקצוע המתמטיקה אולם חלק גדול מתשובותיי בהמשך עונה על השאלה גם ביחס למקצועות אחרים.
ראשית, אני רוצה לטעון שהסיכוי להצליח בחיים מבחינת קידום מקצועי ורווחה כלכלית קשור קשר ישיר לזכאות לתעודת בגרות. לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה יש מתאם ישיר בין זכאות לתעודת בגרות לבין השכר הממוצע. דהיינו השכר הממוצע בין בעלי תעודת הבגרות גבוה יותר מהשכר הממוצע בין אלה שאינם זכאים לתעודת בגרות.
זה לא אומר שאין מצליחנים שאין להם תעודת בגרות. בודאי שיש כאלה שמגיעים להצלחה בקריירה גם ללא תעודת בגרות. אבל השאלה היא מה הגורם הדומיננטי שייתן לתלמיד את נקודת הזינוק הטובה ביותר. אני זוכר ששוחחתי עם מישהי בעלת ניסיון תעסוקתי רב שחיפשה עבודה. היא אמרה לי שחברת כ"א לא קיבלה אותה לעבודה בתור קופאית בסופר (!!) כי אין לה תעודת בגרות.
לאחר שהבהרתי את עמדתי זו אני רוצה לטעון שחשוב ללמוד מתמטיקה ולהצליח בבחינת הבגרות משלוש סיבות:
א. הזכאות לתעודת הבגרות היא חשובה מאוד להמשך החיים מבחינת אפשרויות הקידום האישי והרווחה הכלכלית.
ב. חשוב מאוד שהתלמיד יסיים את בית הספר התיכון עם יידע כללי נרחב שייתן לו ראיה כללית נרחבת להבנת העולם. מתוך זה מתחייב שידע פרקי תנ"ך ושירה , כללי השפה העברית , ביולוגיה ומקצועות רבים נוספים. בכלל זה התלמיד צריך לדעת לפחות בצורה בסיסית גם את מקצוע המתמטיקה. אפשר לדון בהגדרת המושג "ידע בסיסי". לדעתי האישית, יש להקל על תלמידי 3 יח"ל ולהוריד נושאים קשים מבחינת הבגרות שדי ברור שעבורם יהיה פחות שימושי, ולעומת זאת להקשות יותר על תלמידי 4 ו - 5 יח"ל שהכיוון שלהם הוא כיוון ריאלי. מכיוון שעדיין אינני שר החינוך אין בידי לעשות דבר בנוגע לדרישות הקיימות. בכל אופן אני טוען שזה המצב וצריך לעשות הכל כדי "לצאת לחיים" עם תעודת בגרות.
ג. כפי שהתעמלות פיסית חשובה לפיתוח השרירים שלנו ולבריאותנו בכלל, כך גם לימוד מקצוע המתמטיקה חשוב לפיתוח החשיבה הלוגית. מקצוע המתמטיקה בניגוד למקצועות רבים אחרים עוסק בתכונות כמו הפשטה הכללה והוכחה. ככל שנתמודד עם אתגרים מתמטיים נפתח את היכולת המוחית שלנו ונוכל להתמודד את אתגרי חשיבה בהמשך החיים.