מורים גננות ואנשי חינוך שלום
הרשו לי להציג בפנכם חוברת הדרכה לניגון עם ילדים. זה שנים שאני מעביר סדנאות קצב ותופים בבתי ספר וגני ילדי במסגרת להקת "מתופפי המדבר" . כולי תיקוה שהחוברת תהיה לכם לעזר
מקצבים פשוטים וחביבים לניגון עם ילדים - חלק 1
ילדים מכל העולם אוהבים לנגן מקצבים ולשיר שירים יחד. בתרבויות מסוימות קימים מיקצבים מפותחים כחלק מחיי היום יום,ילדיהם גדלים תוך כדי שמיעה ותחושה של מיקצבים ושירים.למעשה כולם מתחילים עם מיקצבים אוניברסלים פשוטים, שרים את שירי תרבותם בזמן שהם מנגנים.לפנינו כמה משחקי קצב קלים וחביבים,כיפים ונחמדים עבור ילדים מגיל שלוש עד עשר ויותר.
ראשית ,לפניכם כמה פרנציפים בסיסים שהופכים את המשימה לקלה ופשוטה.ההתחלה צריכה להיות בקצב איטי ,עליכם לשיר את השיר לפני שמנגנים אותו,שימרו על חביבות,העיקר אינו הפרפקציוניזים של המקצב או שלמותו אלא ההנאה מתהליך יצירת המוסיקה כ"אנסמבל"[תערובת] של נגנים.התחילו בישיבה בצורת מעגל כך שכל ילד יוכל לראות את חברו ויהיה לו מספיק מרחב לנגן. לא לחלק את הכלים לפני שמדגימים כיצד לנגן עליהם! קשה מאוד לילדים לשמור שלא לנגן על הכלים שהם מונחים לפניהם.יש להסביר להם מתי לנגן ומתי לא לנגן,כאשר נאמר להם שיש זמן שמנגנים וזמן שבו אנו שומרים על שתיקה כחלק מהניגון . בקשו מהם להראות לכם את ידיהם הריקות ולהיסתכל בעינכם,זה יגרום להם לריכוז וזהו מכשיר לקבלת שקט בזמן בו אתם צריכים אותו.
מחיאות כפיים
התחילו עם מחיאות כפיים ,שזהו הכלי האוניברסלי הבסיסי. מחאו כפיים בצורה רגועה יחד עם הילדים. ראשית, תנו להם לשמוע אתכם מוחאים ותנו להם להיצטרף.כאשר נוצר" "גרוב" התחילו לשיר שיר שכולם מכירים,"דוד מלך ישראל","לדוד משה היתה חווה"ועוד .שירים בסיגנון זה מתנגנים נפלא.
שירו כמה פעמים ביחד ואז תנו אות ברור וויזואלי להפסיק. ידיים מונפות אל על עובד מצוין ואז תנו להם למחוא לבד ושוב תנו סימן ויזואלי ברור ,ידיים מונפות למעלה וספירה אחת שתיים שלוש ארבע פה פה. [שתי מכות] . כעת, שהילדים "חמים" ועובדים יחד זה הזמן להדגים את האינסטרומנטים {כלי הקשה,תופים,וכד} להוציא אחד אחרי השני ולהדגים .
ניתן לעשות זאת על ידי שירה :
אני מנגן
מה אתה מנגן?
אני מנגן ,מנגן בטמבורין ,טמבו, טמבו, טמבורין,טמבו ,טמבו טמבורין..
וככה להמשיך עם כל כלי ההקשה
אני אוהב להשתמש בדרבוקות קטנות מאוד שמתאימות לגודל ידם של הילדים,כך הם מרגישים בטוחים ושולטים בכלי או בשייקר קטן {עשוי קופסאות גפרורים} במידות שיתאימו לילדים.שימרו על פשטות וטכניקה לא מסובכת
תיראו איך אפשר להפיק צליל פשוט על ידיי נגינה בקצה התוף בעזרת האצבעות, הדגימו מספר צלילים על התוף ובקשו כל הזמן לא לנגן באגרסיביות.תשירו כמו שאתם מנגנים זאת,בום,בום,בום,בום.נגנו מתוך שלווה ושימרו על נינוחות בניגון
לשיר את המיקצב הופך את העיניין לקל יותר ומחדיר את הקצב לגוף.הדגימו את השייקר בתנועה פשוטה קדימה ואחורה וגם הפעם לשיר את הניגון
1 2 3 4 1 2 3 4
שיק שיק שיק שיק את השייקר לשק שק
קדימה אחורה קדימה אחורה קדימה אחורה קדימה אחורה
אפשר להוסיף אינסטרומנטים נוספים אם ישנם,אולם אני מציע להשתמש בדרבוקה קטנה ושייקר לפעם הראשונה בה הקבוצה מנגנת יחד
התחילו לשיר ולנגן עם החלק שקיבלו תופים צרפו את השייקרים.שימרו על "אש קטנה" ורגועה, שירו שיר ששרתם מוקדם יותר.תנו לקצב ולשיר לזרום מספיק זמן כדי ליצור"גרוב" המשיכו עד הזמן ל"ברייק" [הפסקה] היו ערנים שהילדים מסוגלים להשאר מפוקסים ונינוחים מבחינה פיזית [ישיבה נוחה]. תנו את הסימן ברייק ונגנו שוב,זוהי דרך מצוינת לשחרר אנרגיה וליצור אוירה של חגיגה.זו היא רק ההתחלה,עודדו אותם לנגן בעתיד,שימרו על פשטות,הוסיפו עוד כלי הקשה, תהנו ותמיד תהיו בשימחה
מקצבים פשוטים וחביבים לניגון עם ילדים - חלק 2
בחלק הראשון כיסינו כמה משחקים חמים ופשוטים כמו מחיאות כפים,שירה,כיצד להאזין,הקשבה וריכוז.בחלק הזה נוסיף ואריציות וכמוהם אינסטרומנטים שעובדים יפה כדי ליצור-"percussion ensembl".
ראשית, אני מציע להתרכז בכמה רעיונות חשובים שהופכים את הניגון בכלי ההקשה לפשוט וכיפי:
1.לדבר על האנשים שבנו והמציאו את כלי הנגינה.
2.להתחיל בקצב איטי ללמד אותו ולבקש לחזור אחריכם.
3.להדגים כל ניגון לפני שמנגנים יחד.
4.לשיר את השיר לפני שמנגנים.
5.הסבירו את החשיבות להישאר רגועים,לנגן מתוך שלווה ולא להכות חזק מידי בתוף או בכלים.
6.נגנו את הקצב ארוך ככל שתידרשו על מנת לקבל את הניסיון של ניגון ביחד.
7.לשיר שיר מוכר שמתאים לקצב.
8.לעבוד על ברייק [הפסקה] מוסכם לפני שמתחילים לנגן [זה עוזר כשנוצרת אנדרלמוסיה בניגון]
9.להפיק מהכלי את הסאונד הנכון והשקט שלו.
10.והחשוב מכולם עשו את זה בכייף.
דרבוקה קטנה
טכניקת הניגון שיכת לתוף הדג"מבה האפריקאי. ראשית יש לשים את התוף בין הרגלים
דום-מכה במרכז התוף עם כל כף היד
טון-מכה בקצה התוף עם אצבעות סגורות .
בהתחלה-
נגנו איתם את מכת הדום במרכז התוף בשתי ידיים:דום,דום,דום,דום,דום לנגן ולשיר.
לאחר הדגימו את מכת הטון על ידי נגינה עם כל האצבעות בקצה התוף.
ודאו שרק האצבעות מנגנות ולא כל כף היד.
בסוף מכת הסלאפ, אצבעות פתוחות ותמיד תמיד לשיר את המכות:דום טון טון טון דום סלפ סלפ סלפ
אחד הדברים החשובים שלמדתי במוסיקה המערב אפריקאית הוא לשיר את המקצב לפני שמנגנים, אם אתם יכולים לשיר את המקצב אתה יכול לנגן אותו.
דוגמאות לכלי הקשה
שייקר
התחלה פשוטה, לפנים ולאחור, אולם קיימות וריאציות נוספות,יצירת סיבוב,והטלה למעלה ולמטה . גיליתי שילדים אוהבים לשנות את הצלילים לפי צורת הנגינה והם מערבבים את השיטות לניגון חופשי.
טמבורין
לילדים קטנים מאוד אין עדיין יכולת לנגן בטמבורין בגלל תנועתו המוטורית,אפשר להיעזר ברצפה ולנגן בו בתנועות עולות ויורדות המתנגשות בריצפה.
ככל שעובדים בקבוצה שבועות וחודשים אפשר להוסיף טכניקות ניגון וכלים שונים. בקרוב המשך.
בברכה
דודי בר יוסף
לתגובות שלחו מייל לDRUM@NANA.CO.IL
לצפיה בבן שלי מנגן בגיל שנתיים מדהים
http://www.drum.co.il/site/video.php
לקבלת החוברת חינם www.drum.co.iI
שמי דודי בר יוסף ,נגן ראשי בהרכב "מתופפי במדבר", במסגרת זו העברתי עשרות סדנאות לתיפוף וכלי הקשה, בבתי ספר,גני ילדים,חינוך מיוחד,חרשים,אוטיסטים כמו כן אני מלמד באוניברסיטת בן גוריון, קורס לתופים וכלי הקשה ממסורות בעולם [קובה,ברזיל,מערב אפריקה].
http://www.drum.co.il
http://www.drum.co.il