מודעות גופנית
ידיעת הגוף והמודעות לו מהווים מרכיב חשוב בהתפתחות המוטורית והתפיסתית של הילד. ילד המודע היטב לגופו הוא בעל ידע והכרה אודות אברי גופו, מיקומם, אפשרויות התנועה של אבריו השונים, גבולות גופו ומגבלותיו התנועתיות, באם הן קיימות. מודעות זו הולכת ומתפתחת במשך השנים כתוצאה מהתנסות פעילה של הגוף. ככל שההתנסויות התנועתיות הן מגוונות, הילד מפתח מודעות ותפיסת גוף חיובית יותר. המודעות הגופנית כוללת מרכיבים מוטוריים ורגשיים, כגון תחושות אישיות של הפרט אודות יכולתו התנועתית ומראה גופו.
התכנון והביצוע של מיומנויות מוטוריות דורשים תפיסה טובה בנוגע לאופן שבו הגוף בנוי ומתפקד כיחידה אחת. תחושות המגיעות מאיברי הגוף השונים (העיניים, האוזניים, הגידים, השרירים, המפרקים, העור והמערכת הווסטיבולרית) חייבות להתארגן במערכת העצבים בצורה כזאת, אשר תביא ל"תמונה" ברורה של הגוף. המוח מסתמך על תמונות תחושתיות אלה, כדי להניע את הגוף בצורה מתואמת. התמונות התחושתיות מאוחסנות במערכת העצבים ומהוות את "דימוי הגוף" או את "סכימת הגוף". התרומה הניכרת לבניית "סכימת הגוף" מתקבלת כתוצאה מהתנסויות תנועתיות מגוונות. ככל שהילד מתנסה ביותר ואריאציות תנועתיות, הילד מסוגל לנווט טוב יותר גם תנועות גוף חדשות ובלתי מוכרות. ההתנסות בפעילויות מוטוריות משחררת את הילד מחשיבה מודעת ומפנה את הקשב שלו לביצועים ממורכבים יותר ולתהליכי תפיסה וחשיבה להם הוא זקוק בשעה שהוא קורא, כותב, או משחק במשחקי הכדור.
קשיים במודעות הגופנית, עלולים לגרום להימנעות של הילד מביצוע של מטלות תנועתיות ו/או לימודיות
ולכן יש לאתר את הילדים אשר:
§ אינם מודעים למיקום, לתפקוד וליחסי הגומלין בין חלקי הגוף השונים.
§ מאופיינים בתנועת גוף מסורבלות, חסרות שטף ותיאום.
§ מתקשים לשפוט נכון את המרחב הדרוש לגופם כדי לעבור בין השולחן לבין הכיסא מבלי להיתקל בו.
§ נראים כמי ש"הולכים לאיבוד" ומתקשים להתמודד במרחב שאינו תחום או במרחב משתנה.
§ מתקשים לארגן את יציבתם בשעת קריאה כדי להשתמש ביעילות בזרועות, בראש ובעיניים במטרה להחזיק את הספר או לדפדף בו.
§ מתקשים לפרש נכונה מושגים כגון: תחתית הדף, הפינה העליונה השמאלית של הדף, או למלא אחר הוראות, כגון "מתח קו מצד ימין של הדף לצד שמאל".
§ מתקשים להבדיל בין אותיות הכתובות בכתב כגון: ג-ז, B-D.
§ מגלים קושי בלבוש ובקבלת החלטה, איזו נעל לנעול לאיזו רגל וכדומה.
כפי שהודגש לעיל, ילדים, אשר מגלים חסרים במודעות הגופנית, עלולים לפתח בעיות למידה וכן בעיות רגשיות וחברתיות בעקבות סרבול מוטורי. אי לכך, חשוב לאבחן את הילד מוקדם ככל האפשר ולטפל בקשייו.
רחל דנקנר
מאבחנת ומטפלת מוסמכת בליקויי למידהwww.racheldankner.com
רחל דנקנר- מאבחנת ומטפלת מוסמכת בליקויי למידה ותפקוד מוטורי
http:\www.racheldankner.com