מחקרים רבים מעידים על קיום מתאם חיובי בין התפתחותו האינטלקטואלית והחברתית של הילד לבין מאפיינים מסוימים של קשריו עם מבוגר (אמו, אביו או מבוגר משמעותי אחר בחייו). המבוגרים בחיי הילד יכולים לשלב מספר עקרונות מנחים בהתנהגותם, אשר ישפיעו באופן חיובי על פיתוח כושר החשיבה וכושר הלימוד של הילד.
במילים אחרות, ייזום פעילויות חינוכיות ולימודיות על ידי ההורים, אשר מתבצעות באמצעות למידה מתווכת נכונה, ישפיעו באופן חיובי על כשריהם הקוגנטיביים של הילדים. את הפעילויות החינוכיות והלימודיות ניתן לבצע באמצעות דפי עבודה לילדים ובאמצעי עזר חינוכיים נוספים. מטרת התיווך (למידה מתווכת) היא לשפר את הכשרים הקוגניטיביים של הילד מאספקטים רבים, ובהכללה ניתן לומר שהאספקטים המרכזיים הם:
• שיפור שלב הקלט: שיפור התפיסה, שיפור תשומת הלב הניתנת לפרטים, הכרת מושגים, ועוד. בהתייחס להכנה לכיתה א' ניתן לציין את הכרת המספרים, הכרת אותיות ועוד.
• שיפור העיבוד: הבנת והגדרת הבעיה, מיון המידע, הבנת קשרים וורמזים, ביצוע השוואות, שימוש בלוגיקה, חשיבה כמותית, התמצאות במרחב ובזמן, ועוד. בהתייחס להכנה לכיתה א' ניתן לציין שיפור ביכולת ביצוע חישובים חשבוניים, שיפור במיומנויות ועוד.
• שיפור הביטוי: יכולת הסבר ונימוק, דיוק ומיקוד, הבעה, תקשורת, ועוד. בהתייחס להכנה לכיתה א' ניתן לציין שיפור ביכולת הסבר, יכולת תגובה, יכולת התמודדות עם שאלות ועוד.
במאמרים הבאים נעסוק בעקרונות הלמידה המתווכת הנכונה ויישומה באמצעות דפי עבודה לילדים. כמו כן נעסוק בחשיבות בילוי זמן איכות משותף לילדים ולהורים.
מיה ורון - מורה לחינוך מיוחד (B.Ed) ובעלת תואר שני (M.Sc) בהתנהגות ארגונית מאוניברסיטת תל-אביב, עוסקת בהוראה ובמחקר בתחום התפתחות ילדים, מזה שנים רבות. מיה היא מנהלת תחום פיתוח והדרכה בחברת דידקטוס בע"מ, דפי עבודה לילדים.