מכיתה א' עד סוף התיכון עוסקים הילדים בלמידה של תכנים ומיומנויות. חשבון, מדעים, שפה, היסטוריה, ספורט ואומנות הם רק חלק מהמקצועות שילדים נדרשים ללמוד. לימוד מחייב יכולות זכירה, הבנה חשבונית וכמותית יכולות תנועה, קואורדינציה ועוד. פרט לשיעורי האומנות והספורט , מרבית שיעורי בית ספר נלמדים באופן זהה. התלמיד יושב בכיתה ומאזין למורה. במקביל נדרש לקרוא, להעתיק ולענות על שאלות.
במרבית המקרים, אם לומר זאת באופן ישיר הלמידה בכיתה אינה נחוות כיפית או מעניינת יותר מדי עבור הילדים.
אצל ילדים עם טווחי קשב תקינים ויכולות למידה טובות, הלמידה אולי לא תמיד תהיה מעניינת אך אפשרית.בהחלט. כשמדובר בילדים עם הפרעות קשב וריכוז למידה בכיתה יכולה להיות בלתי אפשרית. הילד יתקשה להקשיב לאורך זמן וכל רחש וצליל עשוי להוציא אותו מהריכוז.
איפה קל יותר ללמוד ?
ילדים עם הפרעות קשב לומדים טוב יותר בסביבה שקטה, כאשר קצב הלמידה מותאם ליכולותם. במרבית במקרים מדובר בסביבת למידה פרטנית או זוגית. אחד מסוגי המסגרות שנותנת מענה לקידום יכולות התפקוד של ילדים עם הפרעות קשב היא מסגרת טיפולי ריפוי בעיסוק לילדים.
לטיפולי ריפוי בעיסוק לילדים שלושה מאפיינים שמאפשרים לילדים עם הפרעות קשב להגיע ללמידה טובה יותר:
למידה ומשחק – מרפאה בעיסוק אמיתית תמיד תנסה לשלב למידה דרך משחק. למה לתרגל מיומנות באופן טכני או דידקטי אם אפשר ללמוד משהו דרך משחק שמעניין ומלהיב את הילד.
למידה ותנועה – מרפאה בעיסוק שעובדת עם ילדים עם הפרעת קשב יודעת שהילד צריך לעיתים קרובות אוורור ותנועה. לאור זאת, הטיפול כולל שילוב של משחק מוטורי או מסלול מוטורי שיאפשר תרגול גם של יכולות פיזיות וגם של מיומנויות למידה כמו ספירה, חשבון תוך כדי פעילות.
התאמות סביבה – מרפאה בעיסוק יודעת להתאים אתה סביבה לצרכים של הילד. לדוגמא, ילד עם הפרעת קשב שמוסח בקלות ישב בטיפול באזור עם מעט גירויים מסיחים ויחשף למשימות באופן מבוקר.
לסיכום, ריפוי בעיסוק היא דרך יצירתית וחוויתית לקדם למידה והתפתחות.
ריפוי בעיסוק לילדים
אורית פינצ'בסקי
מרפאה בעיסוק